Lønnsomt å investere i infrastruktur

Publisert 13. mars 2017

En rapport fra DNV GL viser at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt at norske havner investerer i infrastruktur for LNG, biodrivstoff og landstrøm.

Dette er konklusjonen i en studie DNV GL har gjennomført for Kystverket. Rapporten vurderer den samfunnsøkonomiske lønnsomheten til potensielle investeringer i infrastruktur for LNG, biodrivstoff, landstrøm og ladestrøm i de 18 største havnene i Norge.

Rapporten konkluderer med at klimaeffekten ved omlegging til landstrøm blir moderat sammenlignet med de totale utslippene fra maritim sektor. Dette er begrunnet med at drivstoff-forbruket i havn kun utgjør en liten del av de totale utslippene fra skipene. Når det gjelder lokale luftutslipp, derimot, blir gevinsten større, spesielt i tettbygde strøk og byer som har utfordringer med luftkvalitet.

Realitetsorientert scenario gir 40 % klimagassreduksjoner

DNV GL mener at man vil kunne oppnå en klimagassreduksjon på 40 % dersom man tar i bruk de fire alternative drivstoffene i innenriks skipsfart. I dette scenarioet tar alle anløpende skip i bruk landstrøm, og 28 % av den eksisterende innenriksflåten opererer med alternative drivstoff. Rapporten viser videre at støtte til infrastrukturtiltak i havn må ses i sammenheng med støtte til tiltak på skipene.

 

Gå til arkiv