Da det nye året tikket inn, fikk Bergen besøk av det første cruiseskipet i 2025. Neste skip kommer 15.januar, og så øker det på gjennom vinteren og våren. I løpet av året er Bergen Havn klare til å ta i mot 745 000 cruisepassasjerer fordelt på 335 cruiseanløp.
- Så mange passasjerer har vi ikke hatt tidligere i Bergen, forteller Frode Sagmo som er ansvarlig for planlegging og koordinering av cruisetrafikken i Bergen Havn.
Det gjenstår å se om det faktisk kommer så mange, men tallet er basert på maks antall passasjerer skipene kan ta, forteller han.
Bergen er en superpopulær by
Hva er årsaken til at det kommer så mange passasjerer og cruiseanløp?
-Bergen er en svært populær by å besøke for cruiserederiene. Mange vil til Norge og Vestlandet, og Bergen er innfallsporten til fjordene.
Så ser vi en klar trend i at skipene som bygges nå blir større, og har dermed plass til flere passasjerer. Klimaet er nok også en årsak til at flere cruiseturister og andre turister velger Norge som feriedestinasjon. De ønsker å unnslippe varmen, og reiser derfor nordover.
Et mørkere bakteppe er at krigen i Ukraina får konsekvenser for cruisetrafikken i Østersjøen. Trafikken der er flyttet til blant annet Norge.
I Bergen har det blitt satt tydelige krav til antall skip og passasjerer som får besøke byen. Det er satt et tak på maks fire anløp og 8000 passasjerer per dag. Bergen Havn har over mange år investert i landstrømanlegg i havnen, og har i dag Europas største landstrømanlegg for cruiseskip. Her kan fire skip koble seg til samtidig.
Cruiserederiene positive til byens krav
-Vi ser nå at flere og flere skip slår av dieselmotorene og kobler seg til landstrømanleggene i havnen. Vi startet for alvor å stille krav til rederiene om bruk av landstrøm i 2023. Da var målet at 25 prosent av skipene skulle koble seg til. I 2024 var målet 50 prosent og i år har vi økt det til 75 prosent. Så langt har vi nådd målet, og fra 2026 satser vi på at alle cruiseskipene som besøker bergen benytter landstrøm når de ligger i havnen, forteller Frode Sagmo.
Hvordan reagerer cruiserederiene på cruisetaket, og kravene som stilles?
-Vi opplever at de er positive. Jeg får faktisk tilbakemelding om at de er glade for at Bergen har et cruisetak. Taket gjør at de opplever mindre trengsel, noe som gjør besøket i Bergen til en bedre opplevelse
-I tillegg til at vi kommuniserer krav om bruk av landstrøm, så markedsfører vi Bergen som en snuhavnsby for cruise. Et snuhavnsanløp betyr at cruiset starter eller avsluttes i Bergen.
Hvorfor er snuhavnsanløp bra?
Når cruiseturister kommer til Bergen for å starte eller avslutte cruisereisen, så blir de gjerne i byen i en eller flere netter i forkant eller etterkant av cruiset. Det betyr at de overnatter i byen, går på restaurant og handler. Dette skaper merverdi for byen, understreker Frode Sagmo.
Er det noe du vil trekke frem som blir bra i 2025?
Vi er stolte over den oppgraderte cruiseterminalen på Skolten. Her har vi fått nye heiser, nye rulletrapper og en ny og effektiv passkontroll. Så vil jeg trekke frem gangtraseen for cruisepassasjerer i Jekteviken. Tidligere ble cruisepassasjeren busset fra skipene i Jekteviken, men nå går de aller fleste som skal til sentrum. Dette er også noe vi har jobbet aktivt med å få til få til.
Gangtraseen for cruiseturister i JektevikenFakta om cruisetrafikken i Bergen
Antall cruiseanløp:
2023: 340 anløp
2024: 317 anløp
2025: 335 anløp
Antall cruisepassasjerer:
2023: 631.000 passasjerer
2024: 625.000 passasjerer
2025: 745.000 passasjerer
Antall snuhavnsanløp:
2023: 57 snuhavnsanløp
2024: 61 snuhavnsanløp
2025: 67 snuhavnsanløp
Andel skip som benytter landstrøm:
2024: Cirka 50 prosent av skipene brukte landstrøm
2025: Målet er at 75 prosent av skipene skal benytte landstrøm