Cruiseskipet AIDAnova hadde sin første tur til Bergen og Jekteviken for sesongen, og vask av skroget stod på dagsordenen.
Vask av bunnen på skip, eller skroget, har lenge vært en utfordring for skipsfartsnæringen. Å vaske skrogene har tidligere betydd at alt som vaskes av har gått direkte i sjøen. Noe som har betydd at gifter, tungmetall og levende organismer har havnet i vannet.
Bergen havn vil ikke lenger la dette skje, og sier nei til tradisjonell skorogvask i havnen. Kun skrogvask der avfallet blir samlet opp i et lukket system blir nå tillatt.
Heldigvis er det nå en rask utvikling av metoder som gjør skrogvask mer miljøvennlig.
I dag fikk ministeren demonstrert hvordan Austevollselskapet Eco Subsea vasker skipsskrog. Selskapets variant er som en støvsuger, som bokstavlig talt suger begroingen av skipene. Slammet blir samlet opp i en beholder på land, og deretter sendt til biogassproduksjon.
Daglig leder, Tor Mikal Østervold i Eco Subsea fortalte ministeren mellom annet at omtrent 80 prosent av nye arter omkring i verden, blir introdusert gjennom marin begroing på skip. Det koster verdenssamfunnet mer enn 400 milliarder dollar hvert år fordi det ødelegger for lokal fauna.
Bergen Havn, sammen med Oslo Havn ønsker nå å definere en felles politikk for godkjenning av vaskeoperasjoner og systemer. Håpet er at dette på sikt kan brukes av alle norske havner.